12 november 2008

Dag 43

Hej då Halland !

Nu sitter jag och bloggar hos Pirkko Uro i Vejbystrand, ytterligare en mamma till en av mina vänner! Här har jag varit förut så det känns nästan som att komma hem. Natten igår tillbringade jag hos Eva Dahlberg som jag träffade på Särö, vi åt massor, pratade länge, om både klimat och musik och annat väsentligt i livet. Ett mycket härligt stopp! Tack Eva!

Hon skickade mig också vidare för frukost hemma hos Bengt E Nilsson och hans fru Lena från Visans vänner där också Eva är engagerad. Sill och ägg och älgkorv och mycket annat gott laddade jag med inför dagens vandring. Grannen Claes-Göran Turesson tittade in och vi hade ett mycket intressant och givande samtal över frukostbordet. Han hade sett ett program på TV som beskrev vad som händer om värmen fortsätter stiga på jorden, om hundra år är vi männsikor väck... Kom också in på det här med hur man reagerar när man närmar sig en katastrof. Den ena varianten är att strunta i allt och bara tänka på nuet, den andra är att försöka göra så gott man kan och kämpa för överlevnad. Som ni förstår tillhör jag den senare sorten. Har man barn borde man göra det, men har politker och makthavare barn och barnbarn kan man undra??? Jag fick också frågan hur jag tänker när jag lever av det andra ger, men inte betalar. Jag utforskar väl medmänskligheten kan man säga, plus att jag tänker att ett samtal, lite bra energi, inspiration eller en trudelutt på en gitarr kan vara ett bra utbyte mot ett mål mat man ändå lagat för mycket eller en soffa i ett ändå uppvärmt rum.

Mätt och belåten tog jag på rekommendation en omväg till Vejbystrand. Vandrade mot Östra Karup där jag träffade på Maj-Lis Ahlqvist som lånade ut toa, bjöd på äpple och berättade om trakten och kyrkan för mig. Tornet hade rasat tex...och tjuvar hade bott uppåt vägen på en plats numera döpt till Tjuvhult. Och på Postriddarens väg har Birgitta med flera kända personer passerat förbi genom århundradena. Maj-Lis fick alla mina kvarvarande namninsamlingslappar till Klimatuppropet och lovade att ta tag i insamlingen av namn i församlingen. Det rustades för öppet hus just idag så det var ju mycket lägligt att samla namn kan man säga!!
Det blev en fin vandring upp över Hallandsåsen, t o m lite sol idag. Strax innan Vejbystrand kom tyvärr regnet och vinden tilltog igen. Men jag börjar bli van. Har dock fått ett rejält problem. Ett par av mina skor, de skönaste, är utslitna. Höll på att få skavsår idag under höger trampdyna och när jag tog av mig för att sätta på skavsårsplåster insåg jag att skon var nedsliten inuti. SÅ HÄR KOMMER EN SPONSRINGSEFTERLYSNING: JAG MÅSTE SKAFFA ETT PAR BRA SKOR TILL, NÅGON SOM ÄR SUGEN DÄR UTE? KONTAKTA MIG I SÅ FALL OMGÅENDE. OBS - DET FUNKAR DESSVÄRRE INTE MED BEGAGNADE SKOR, JAG MÅSTE PRÖVA UT SÅDANA SOM PASSAR..... Nu står Pirkko och kokar en alldeles underbar soppa full av grönsaker och jag har druckit varmt te och vilar mina trötta ben och fötter. Vi hörs igen!/Loll


Soppkok hos Pirkko i Vejbystrand

Inga kommentarer: