13 november 2008

Dag 44 fortsättning

Vandraren har nya skor ! Tack Alli !

Det blev inte Jonstorp, där var både kyrkoherde och diakon sjukskrivna så det kunde inte ta emot vandraren....krya på er! Jag införskaffade med hjälp av Alli nya skor i Ängelholm och fortsatte därför mot Åstorp via Ausås. Tack kära Alli för all support under vägen, och tack Pirkko som förutom husrum, ljuvlig mat, intressanta historier om hennes liv som sjuksköterska i allt från Eritrea till Afganistan också såg till att jag fick fylla på skavsårplåsterbehållaren.
Har just kommit fram till Åstorp och bloggar från biblioteket där. Förutom busskurer så är ju bibliotek något fantastiskt som finns på de flesta orter i Sverige. Värme, datorer, toaletter, tidningar, vatten, litteratur. Jag tar det i nämnd ordning som det drar för en som ligger ute på vägarna som jag. Annars skulle det nog vara litteraturen och tidningarna som kom först. När jag passerade Ausås slog jag följe med Gunn-Britt en liten bit på hennes dagliga promenad. En mycket trevlig dam vars far en gång drivit möllan som syntes på åsen. En liten vacker ort. Vi fick ett trivsamt samtal och jag passerade också en plantskola där fortfarande vackra färger förgyllde hösten. Rosor i blom strosade jag också förbi. Tog faktiskt av mig och gick i bara underställströjan tills det började regna lite småskurar igen. Dagens vandring har varit fin, ända tills jag var en kilometer utanför Åstorp. Där fastnade jag bland motorvägar som korsade varandra och jag lyckades tappa min randiga mössa. Men aldrig att jag skulle lämna den! Jag vände om och tog mig ytterligare en gång över alla korsningar med långtradare vinande om öronen tills mössan var på plats igen och jag forscerade en lerig åker med mina nya vattentäta skor tills jag nådde en normal väg för fotgängare. Skorna har hållit måttet, inga skavsår och ingen väta in. Lovar gott!!! Nu ska jag leta upp prästgården och kyrkoherden Pierre som lovat mig härbärge för natten. Mässa klockan 18 och samtal om att vara mamma till sin mamma efter det. Jag tänker delta i bägge. Och jag tänker kolla hur det står till med namninsamlandet till Klimatuppropet. Hörs igen!/Loll

Inga kommentarer: