24 november 2008

Dag 55 forts...

Maria Lancings ägg

Vandrarros av keramik som jag fick av Eva


Natthärbärge i Skillinge


Med ett keramikhjärta i fickan och en stadig frukost i magen lämnade jag Eva och vandrade vidare mot Maria Lancing i Skillinge. Stort tack, Eva!!!Vägen var fin och gick över Hammenhög, Valby, Glimmingehus och vidare ner till det lilla fiskeläget Skillinge vid havet. Maria som är 9:e generationen Skillingebo kunde berätta en massa intressant historia om byn. Jag gick ner till hamnen i Skillinge där hon driver en emaljskyltsfabrik med en kollega. Sedan fick jag en historielektion när vi vandrade upp mot möllan, där hon bor. Möllan visade sig vara ett helt otroligt häftigt hus, med många våningsplan så klart, underbara vinklar och vrår och i en av dessa har Maria säte för sitt egentliga kall: att måla ägg. De är otroliga, olika sorter, färger, motiv, storlekar, ibland så detaljerade målningar att man inte förstår hur det går till... Vilken lycka för mig att få träffa dessa underbara konstnärer på vägen! Jag har fått mig ett varmt bad, kylan börjar bita i lederna, ett vackert rum uppe i möllan är jag redan installerad i och snart vankas det middag.

Innan jag lämnade Eva i morse gav hon mig en dikt. Den har hon skrivit och hon ville tillägna mig den. Jag tyckte så mycket om den att jag absolut vill dela den med alla mina bloggläsare så varsågoda.



Sköldpaddor
bärare av jordens tålamod
hennes käraste barn
kusin med stenarna
granne med havet
föder sig själva i ljusgrottan
under skalet
strävar i tillvarons
ytterkanter
för evigt
trogna

Eva Troedson

Sedan fick jag läsa en till hon skrivit, den är också så otroligt fin att ni behöver säkert läsa den också

Våren
har lagt
en födelsekristall
bredvid mitt hjärta
Vinden har sparat av min glädje
och andats bakom mitt öra
Jorden har sått sin ömhets gräs
direkt i mina öppna händer
och solen viskar till tjälen
Älska mig
Älska
Mig

Eva Troedson





Imorgon vandra jag vidare mot Simrishamn, där ska jag träffa Alli, forts följer!/Loll

1 kommentar:

Anonym sa...

ja, världen är liten, Marias dotter var hos mig för inte så länge sedan

m