19 november 2008

Dag 50

Hej alla bloggläsare, såväl positiva som kritiska. Jag välkomnar debatt på denna sida, och har aldrig raderat en enda kommentar, anonym eller icke. Det är bara det att de första kritiska har kommit först nu.  Jag bemöter er alla med kärlek, du som vill skratta när klimatbluffen är avslöjad: Jag hoppas att du finner något att skratta åt i nuet i stället, tillsammans med någon som du gillar, åt något som är genuint roligt, sådana skratt som man mår gott av. Skadeglädje är sällan något som bringar lycka, aldrig, oavsett vem eller vad man skrattar åt. Att skratta åt människor som engagerar sig för något de tror på som är tillgodo för andra också låter i mina öron inte som något upplyftande för själen.

Jag har inte startat en bojkott, jag har sagt att jag inte tänker handla på en matkedja som förgiftar mat. Vill någon starta en bojkott, fritt fram för mig. Jag finner det bara absurt att slänga mat när vi har uteliggare, man kan ju i så fall ge maten till Stadsmissions soppkök som ju nyttjas i varenda stad av hungriga människor. Jag finner det helt absurt att dessutom förgifta den. I Björnekulla församling berättade prästen att fattigdomen är stor, det kommer ofta människor till kyrkan och får mat, varför man har portioner infrysta och ger bort. Uppenbarligen finns behovet. Den som har vandrat på Stockholms gator ser det ju med egna ögon. Du som inte tror att det är så, just dig lovar jag att hålla min dörr öppen för om du nån gång skulle hamna i nöd. Du är välkommen till mitt bord och dela mina måltider. Bara så du vet att någon tar emot dig om du skulle hamna utanför.

Annars då? Jo, jag har tagit farväl av Irma, hon tog tåget hem till Stockholm och jag vandrade vidare, evigt tacksam Andreas och Daniel Shiano på Horizont en underbar middag och sömn i den härligaste av sängar. Den långa promenaden i det usla vädret satte sina spår. I dag har jag tagit det lugnare och promenerat efter havet - ånyo i regn dessvärre - till Smygehuk. Sitter just nu och bloggar hos SpuntBlommans bror Hasse Blomkvist. Har fått en supergod köttfärssås och ska sova lilla Ellens utdragssäng. Ute rasar en ruggig storm och jag är evigt tacksam över att sitta inomhus med en skön värmande brasa i blickfånget. Min fot håller på att spåra ur. Vristen svullnar när jag använder den, och tyvärr, tån också för jag kompenserar på något sätt när jag går. Vet inte riktigt hur det ska gå, men det visar sig. Imorrn ger jag mig en bit inåt landet, till en bloggkompis lilla by för övernattning. Sedan bär det av mot Ystad. Där ska jag reka filmmanus. Äntligen! Tack familjen Blomkvist för att jag fick komma, kul att träffa både Ellen, Hanna, farmor Ulla, Hasse, hunden Ella och katten Molly. /Loll  

Sist men inte minst, speciellt till er nya följare: Skriv på Klimatuppropet, klicka på länken till höger! Några dagar kvar ännu och sprid till era vänner.

2 kommentarer:

Peace in mind sa...

Ta det lugnt med lilla foten. Ska bli kul med lite besök här! Kram:)

Loll sa...

Det tycker jag med, att ses och samtala lite på riktigt! Jag lämnar Smyge vid 9-tiden ungefär...och ska försöka hitta en lämplig väg att vandra åt ditt håll. Vi ses i eftermiddag!
/Loll