12 oktober 2008

Appropå en artikel och det jag gör

12:11 - Ut på landsbygden igen.

13:13 - Mother Nature Is Divine - Oktobernypon i Nybble.

13:50 - Steg för steg.

15:43 - 322166 steg och här ska jag försöka hitta härabärge.



Läste i lördagens NT om Christian Azars bok Makten över klimatet är en grundkurs om miljöhoten. Sammanfattningsvis menar han att individuella insatser aldrig kommer att lösa klimatproblemet, förvisso inte oviktiga men nej. Han förespråkar i stället ett top-down-perspektiv och propsar på global kolidoxidskatt.
Säker jättebra det med tänker jag men jag tänker att han har så otroligt fel när han inte tar in att varje människa som bebor klotet inte skulle göra skillnad om de förändrade sig. Jag tycker precis tvärtom, jag förespråkar ett DOWN-TOP perspektiv. Det börjar i mig, det börjar i dig, det börjar i vårt samtal, vår gemensamma känsla för något som vi delar, nämligen den jord vi lever av. Det börjar i hjärtat, i medmänskligheten, i kärleken till varandra och vår jord. Sen kan man väl toppa med en och annan viktig lag. BASTA CHRISTIAN!
/ps Mariehov där jag sovit som en prinsessa i natt ligger på Klosterleden, jag gick vilse, men kom rätt! / Loll

Hi my Englishspeaking supporters! Time to write a few words. I did a great moon walk - I walked the dog in the house at midnight, under a almots full moon and dramatic clouds of grey flying over the sky. Beautiful, and if I wasn't such a confident person I would probably have been looking for the warewolf. So a serious report. I have walked more than 23000 kilometers, my body is pretty tired, but still, full of energy. I meet such fantatstic people, open minds, love and hospitality. It brings a lot of hope for the future. Pax your pilgrim Loll

5 kommentarer:

Peace in mind sa...

Tror precis som du att det börjar i oss alla, och du hjälper till på ett underbart sätt. Men ovanifrån måste perspektivet också vara det rätta, för att vi alla ska känna att vi kämpar mot samma mål. Den starkaste kraften kommer dock underifrån, och jag älskar det sätt på vilket du inspirerar. Massa varm kärlek:)

Anna sa...

Ja, det är väl så som det står i visan: "en tusenmilavandring - ett allra första steg. Man måste våga ta det..." Eller vad säger du? ;-) Kram!

Loll sa...

Anna B: Visst båda vägarna gäller...men det är ett yin o yang förhållande som råder!
Anna D: bästa låten! Jag gör visan till verklighet ;-)

Anonym sa...

230 kilometer, 23000 meter.... :)

Anonym sa...

Nä, 230000 meter :P