06 oktober 2008

Dag 6 - Day 6

13:05 - På väg till Stigtomta i strålande sol!!

13:40 - Nu har folk hört direktsänding i P4 Sörmland och gör tummen upp när de kör förbi.
Ger styrka i benen och ryggen!

16:05 - Mina välgörare i Stigtomta på församlingshemmet. Inkluderat dusch, mat, dator, sovplats, tvätt och jättefint samtal!





I fullständigt hällregen travade jag och Petter mot Nyköping, han i dyngsura jeans, iskall, bägge med systembolagspåsar runt gymnastiskorna. Min regncape var blötare inuti än utanpå och min sjal från Nepal (rim) droppade rödfärg efter vägen. I Tacksjön knackade vi på, frusna och halvdränkta, vi fick kaffe, kaka och mackor av Brynolf och Kerstin, det var en välbehövlig paus med 1,5 mil kvar till Nyköping. Petter och mina vägar skildes åt i rondellen vid OK östra avfarten till Nyköping. Det blev en kram så att vattnet skvätte som när man vrider ur tvätt. Jag fick en vandrapinne, med mitt namn och hopp om säkervandring i runskrift som han gjort. Den åker med i fickan vidare efter vägarna.

Hostan och halsen mådde inte bäst av stormpromenaden, och jag tog ett stopp på Coop Forum i Rosvalla. Där bjöd Emil på Caféet på kaffe strax före stängning men jag noterade också i ögonvrån alla mackor som åkte i sopen som förblivit osålda denna dag. Det är så vi lever. I torpet brassade jag på kamin och brasa, försökte hänga blöta kläder i den 6 graderna som var inomhus. Men först skuttade jag lätt utan ryggsäck upp till kantarell och svarttrumpetsvampställena och plockade till middagen. Sedan kom min kära Kaj som hade son på hockeymatch i Nyköping med middag och sen är det censur.
I morse knackade radio Sörmland P4 på för direktsändning och sedan bar det av till Stigtomta i ett underbart solsken. Men ska det växa blåklockor, rödklöver och gulmålla efter vägrenarna så här års????
Här sitter jag nu och bloggar från församlingshuset. Har haft diskussion om klimatet med några 6:klassare, Ebba, Maria och Linn och deras fröknar, Anna-Lena och Elin. Här ska jag sova i natt, låna tvättmaskin, dusch och skafferiet står öppet. Elins onyttjade matlåda med ris och kyckling blir middag, fulltständig öppenhet och generositet. I morgonbitti har jag lovat att besöka flickornas klass och berätta om min vandring och prata om klimatet och varför jag gör det här. Det ska bli jätteroligt. När jag går mellan orter där det är en kortare sträcka hinner jag prata mer med människorna som bor där. Tror det kommer att bli en mycket givande vecka ner till Norrköping. Eder vandrare för klimatet/Loll

Now I reached Stigtomta, I am sleeping in a house that belongs to the Swedish Church, were they have activities for children and a lot of other stuff for the inhabitans. I had a really interesting conversation with the kids and their tutors. Tomorrow I am visiting their school as well. The shorter walks give me more time to spend with people I meet. Everyone is very interested and generous. I am so happy to see that people I meet are so open minded! /Loll

Inslaget från P4 går att lyssna på i lyssnararkivet, klicka på dagens rubrik, 08.30 - 09.00 måndag 06 okt 2008
måndag 6 oktober 2008 08:30
Längd: 30 minuter
Format: Real Audio - Windows Media

3 kommentarer:

Fanny sa...

Åh vad skönt att höra att du överlevde gårdagens hällregn. Var orolig för dig. Kram.

Peace in mind sa...

Härliga du...ger hopp och en spark i ändan samtidigt. Kärlek:)

Loll sa...

Tack! Jag var också orolig, eller näe, men jäkligt blöt!