02 oktober 2008

Dag 2

12:28 - Petter Hellström, medvandrare på väg till Järna!


12:28 - Jag själv :)

16.03 - Fartdöden på väg till Järna.

17:48 - Konditori som bjöd på bröd. :):)

När vi når Järna försöker jag och Petter få något att äta. Vi börjar med ICA. Ett butiksbiträde visar oss vänligt till chefen när vi frågar henne om de har något som ska slängas, att avvara. Hon kan inte fatta beslut. När vi möter chefen hänvisar han till ytterligare en chef som har gått hem. Han kan därför inte fatta beslut och ge oss något att äta. Vi står i en gigantisk ICA-butik, omgärdade av hyllmeter med mat, framför en rundmagad butikschef som inte kan fatta ett självständigt beslut. Det är för stort. Avståndet alltså, mellan oss och honom. Vi går tvärs över gatan. Där ligger konditoriet Lilla Maräng. När vi kommer in är det utplockat ur hyllorna, de har sålt slut det mesta. Jag berättar vilka vi är, och att vi ska vandra vidare till Ytterjärna, men inte har ätit mer en nån smörgås på hela dagen. Först säger hon att det inte finns något kvar nästan. Då säger jag att det räcker med bara ett par skorpor och att vi får fylla på vattnet. Då förstår jag att kvinnan på andra sidan disken nått fram till vad det handlar om i sin egen tanke. Hon plockar ner två helt ljuvligt goda valnötsbröd och två croissanter i en påse och önskar oss lycka till. Avståndet mellan oss försvann, vi blev fyra människor, två behövande utanför disken och två givande innanför.

Senare på kvällen når vi Ytterjärna där familjen Schneider Wode tar emot oss med öppna armar bjuder på mat, handdukar och sovplats. Petter sitter nu och samtalar med en av döttrarna om konsumtion, jag bloggar. Återigen, möten, samtal, givande, mellanmänsklighet./Loll

Short in English, Petter and I reached Järna, hungry. We went to the big food-store ICA and was not given anything, the distance was to far, but in the little bakery they offered us fresh baked bread. Later on the same evening we are staying att the Schneider Wode family. They took us in very generously with food, a place to sleap, and hot shower/Loll 53485 steg! (blir nog mer än 2miljoner....)

5 kommentarer:

Fanny sa...

Wow vad skoj att se bilder! och vad skönt att det verkar gå bra! Tänker på dig varje dag. Kram!

Anonym sa...

Heja Lol!
De e faan en lång jävla väg o gå, jag vet, jag bodde ju ute i spenaten i 19 år. Det 19:e året blev jag helt lost o fick för mig att cykla från Linköping till Amsterdam. Småland e det mest tröstlösa mörkaste helvetet av allt. Det är väl därför bibelbältet just är så starkt där. Tur att du viker av snabbt västerut, mot ellos och Glenn och Glenn och Glenn och Glenn och Glenn.......... Ta vara på dig/ H Kabel

Loll sa...

Tack! Alla tankar ger styrka och energi! kram

Camilla sa...

Ni är grymt bra..heja små konditorier.

Låter som att det går ganska bra ändå Noa har berättat för hela sin klass om ditt projekt ..du kanske skulle komma till deras klass och berätta om det sen när du är hemma igen. De jobbar mycket med miljöprojekt.

Vi hörs snart igen stor varm kram från oss chrille hälsar också

omg sa...

Du har kommit till Ytterjärna och hunnit med så mycket gott redan.Du gör världen bättre , din godhet sprider godhet.Jag fins med dej varje steg du tar du har mitt hjärta i din hand , inget ont kan hända dej.Väck så många människor du kan.JAG ÄLSKAR DEJ min underbara L RAY