13 oktober 2008

dag 13 323950 steg Gårdeby







Hejsan svejasan! Sitter och bloggar på skolan i Gårdeby. Kom hit efter en vindlande vacker vandring i strålande sol från Mariehov till Gårdeby via Söderköping. En del av Klosterleden som jag går på nu. Tittade först in hos Eva och Olle på Smedjan och frågade om härberge, där fick jag med mig egenodlade vindruvor, äpplen, bröd och ost och stod ett telefonsamtal senare vi Gårdeby kyrka. Kom mitt i familjegudstjänsten för barn och vuxna. Där utspelade sig följande söta historia. Prästen, Pernilla, pratade med barnen om tacksamhet. Det finns så mycket att tacka för sa hon, solen, och mamma och pappa till exempel. Vem ska man tacka för allt frågade hon sedan barnen. En liten flicka svarade: Mormor. Hela kyrkan skrattade. Därefter serverades korv stroganoff i församlingshuset för alla barn och vuxna. Vilken tajming för en hungring vandrare. Hade ett fint samtal med församlingsborna Elin och Louise. Natten har jag spenderat på en matta i församlingshuset. Hårt och ont och svårt att sova, men jag tackar mig själv för att jag valt att släpa runt på min dunkudde. Den är en överlevnadsfaktor. Liksom silkeslakanen jag fick av Gabbi. I natt har jag haft dem som täcke, och det märkliga är att de värmer, tunna som de är. I församlinghuset fanns både elpiano och vanligt piano. Jag tände levande ljus och spenderade kvällen med att göra en version för piano av min nya låt. Och se: Det ska bli piano på den låten på min skiva. Det är en pianolåt. Det hade jag aldrig listat ut om jag inte sovit i Gårdeby församlingshus i natt! Tack Gunni och alla andra som hjälpt mig denna gång. Nu vandrar jag vidare mot Askeby. Stegräknaren funkar ibland, men det blir inte korrekt för plötsligt har den slutat räkna. Om någon fortfarande vill hjälpa mig så går det att skicka en till Vandrarhemmet i Mjölby som jag fått erbjudande att bo över i. Ring 0142 10016 mellan 18-20 för adressen. Men kom överens om vem som gör det genom att svara på denna blogg, jag behöver bara en! :-) (kommer dit om ca fyra dagar)
Kram till alla mina läseföljare!/Loll
PS, blev just inbjuden av lärarna att berätta för barnen här på Gårdeby skola om min vandring, det gör jag så gärna, de jobbar mycket med miljö i skolan och jag hoppas att jag kan bidra med några tankar, och positiv energi till att jobba på i samma goda anda de börjat. DS

5 kommentarer:

Anonym sa...

det var jätte roligt att ha dej här

Anonym sa...

Hej Lol!
Tittar in lite då och då för att kolla att du har det bra, och det verkar du ju ha. Fantastiskt vilken vänlighet och medmänsklighet du möter. Jag tror att människor överlag LÄNGTAR efter att få använda dessa egenskaper lite mer än vad man gör annars nu för tiden, så du kommer som en stor present! Skickar lite tankar om välgörande massage och hoppas kunna bära dig några enstaka steg med glada tillrop! Stora, stora kramen från Stig Lo

Anonym sa...

Det är spännande att läsa dig
Tack så mycket
Bonne marche !

Etienne

Anonym sa...

Vilket bra initiativ och vilken förebild. Hoppas hela vandringen går bra.

MVH
Chissra

Loll sa...

Anonym, Stigge, Etienne, Chissra: Tack för era kommentarer. Glada tillrop värmer nu när höstvindarna blåser kallare och kallare!