11 oktober 2008

Dag 11 Mariehov 300 000 steg

Yrsa och hennes döttrar





15:55 - På väg mot Söderköping efter en natt på turistgården i Norrköping.




21:44 - Gästfrihet i Mariehov hos Yrsa, Tone och Tuva :)










Nu befinner jag mig hos en familj i Mariehov, familjen består av hund, katt, häst mamma Yrsa och döttrarna Tone och Tuva. De öppnade sin dörr på vid gavel och bjöd in mig i sitt hem. Åter igen en sån enorm generositet och tillit. Jag tror mer och mer på mänskligheten för varje dag jag är ute och går. Mariehov är otroligt vacker belägen i öppet landskap strax utanför Söderköping. Jag missade första delen av Klosterleden och vandrade därför mestadels E22. Nytt för idag är att bilar tutar och bilisterna vinkar. "Där går den där tokiga kvinnans som går för klimatet mot Hamburg" jo det är jag det. Visst undrar jag om jag är lite tokig ibland. Men tvivlet på mitt sinne varar inte länge. Så fort jag möter alla dessa fina männsikor så känner jag att den här vandringen verkligen betyder något. Varje steg jag tar, har någon slags mening. Det blir många handskakningar. En kvinna skakade in en hundring i handen på mig idag. Förstod knappt vad som hände. Men jag tog emot den. Jag tror nämligen att allt har en mening, allt leder till något. Kanske de där 100 kronorna kommer göra en enorm skillnad vid något tillfälle längre fram, om inte för mig, så för någon jag möter.
Jag kan skvallra att jag spenderade förra natten på Turistgården, vandrarhem, i Norrköping. Det hade min älskling Kaj, fixat. De gav t om lägre pris och bjöd på städning när de hörde att rummet var till mig. Middag, massage för trötta ben, rygg och fötter, allt bjöd han på. Sicken tur jag har, som träffade en sån fin person precis innan jag gick min väg. Drygt 23 mil har mina fötter vandrat. I dag var första gången jag kände något som skulle kunna utvecklas till ett skavsår. Sedan en fråga som jag bollar rakt ut. Nån som vet hur mycket kalorier man behöver om man vandrar ca 2 mil/dag med packning på ryggen? Jag äter ordentligt. Verkligen. Mestadels en skön smörgås diet. Men det skulle vara kul att veta. Och en ny stegräknare behöver jag. Om nån har en sån som skrotar i ett hörn, tar jag tacksamt emot. Min funkar bara när den har lust och det är rätt meningslöst. Imorrn blir det klosterleden mot Gårdeby/Askeby ..../Loll Just det, dagens media: Folkbladet

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen

Du behöver äta som en skidåkare,,bra frukost, riktig lunch, mellanmål o en jävla middag, plus lite kvällsfika,,ja du ser, mat hela tiden,,det är väl mysigt,,,

Loll sa...

Thanks mäster M!
Jag har liksom inte koll...äter lite här o där...mycket nötter! o mackor

Anna sa...

Hej vännen, glöm GI-skiten under vandringen, du kommer aldrig att orka om du inte äter ordentligt. Du måste ta hand om dig!
Det är helt rätt som Micke säger - du behöver äta mycket, och ofta, om du ska orka. Normalt ska man få i sig runt 2200 kcal/dag om man är kvinna och tränar 2 ggr/vecka, och du "tränar" ju varje dag så du behöver få i dig betydligt mer än så. Du ska inte bara äta mackor och nötter, du ska äta riktig mat! Ordentlig frukost med gröt och ägg, lagad mat till lunch och middag. Plus ett par tre mellanmål på det.
För du jobbar väl inte på att bli en sytråd? Stor kram!

Anonym sa...

Allt gör skillnad...tror jag också. Du har t ex gjort en stor skillnad för mig och mitt liv just då, nu...Kram från Eva i Nyköping
PS! Hoppas någon på din väg har en fungerande stegräknare. Kan man skicka en annars? Vart i så fall? DS

Loll sa...

Anna: Jag äter vad jag kommer över :-) ofta god mat, men ibland dagtid blir det lite dåligt om annant än mackor..I går blev det lax o bönor o grönsaker. Mumsfillibabba. Jag tänker inte bli nån sytråd, utan forsätta vara en klämvänlig 51 åring med lagom mjuk volang:-)

Skatan: Tack för dina fina ord! Svårt att skicka...vet ju inte var jag är och när... jag får gå in och försöka bli sponsrad på en i nästa sportaffär jag passerar. Kanske går det? Mycket annat har ju gått bra!